Manajemen Komunikasi Pengurus dengan Anggota dalam Upaya Meningkatkan Partisipasi Anggota Koperasi sebagai Pemilik

Case study Of - Ranca Badak General Hospital Consumer Cooperative Bandung, West Java

Authors

  • Yuanita Indriani Universitas Koperasi Indonesia
  • Widianti Agustin Universitas Koperasi Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32670/jc.v1i1.13

Keywords:

communication management, member participation, cooperatives, cooperative benefit

Abstract

Ranca Badak Consumer Cooperativeis (KRB) a functional cooperative operating at Ranca Badak General Hospital, the purpose of establishing KRB is to improve the welfare of its members; KRB has experienced good business development, this is indicated by the benefits provided by KRB to members, both in the form of economic benefits and social benefits, but the development of KRB's business in the last 3 years has decreased;

The locus of this research is KRB, qualitative method used to determine the development of KRB, by analyzing the development trend of members who utilize business services, how members comply with repaying loans to KRB, what benefits does KRB provide for members who actively utilize KRB business units and another important thing is how KRB members participate in collecting their own cooperative capital in the form of mandatory savings payments every month, with the right amount and right time and how KRB communicate with the members in this matter;

The results shows that member compliance as cooperative customers is described by how members pay mandatory savings to the cooperative every month. The initial stage of implementing KRB communication management by the Management to increase member participation as KRB owners is through setting KRB communication objectives with members related to the payment of mandatory savings by members every month; in this case the Management has a work target that each member pays the mandatory savings in the right amount and right time every month.

References

Amalia, F., Bahri, S., & Tanjung, I. (2021). PENGARUH JUMLAH ANGGOTA, (Studi Empiris Pada Koperasi Pegawai Republik Indonesia Di Kecamatan Bangkinang Kota

Kecamatan Kuok Tahun 2010-2019). Jurnal Riset Manajemen Indonesia, 177-186.

Arni, M. (2005). Komunikasi Organisasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Artiany, D. T. (2018). Merek Kolektif Produk Koperasi Ekonomi Kreatif. Bandung: Alumni.

Azhar, Shofwan and Nurwati, Ucu (2021) Komitmen Anggota Dan Layanan Prima Kunci Keberhasilan Koperasi. In: Koperasi: Filsafat, Hukum, Strategi, dan Kinerja. IKOPIN, pp. 109-114.

Fauzi, A., Fiksi, A. W., Nitami, A. D., Firmansyah, A., Lestari, F. A., Widyananta, R. Y., Pradana, T. W. (2002). Peran Komunikasi dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Karyawan dalam Organisasi di PT Multi Daya Bangun Mandiri (Liter-ature Review MSDM). JEMSI: Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 588-58. doi:10.31933/jemsi.v3i6

Hasmawati, F., & Aliasan, A. (2022). Strategi Komunikasi Dalam Manajemen Pengembangan Organisasi. Yonetim: Jurnal Manajemen Dakwah. 42–50.

Indriani, Yuanita. (2021). Strategi Menciptakan Keunggulan Koperasi. 25-36. Bandung: Repository Ikopin University.

Indriani, Yuanita. (2023). Strategi Transformasi Koperasi Menjadi Koperasi Modern yang Bermanfaat Bagi Anggotanya. 39-48. Bandung: Repository Ikopin University.

Irawan, D. (2023). Pelatihan Kepatuhan Koperasi Terhadap Penyelenggaraan Pengembangan dan Penguatan Sektor Keuangan (Bagi Pengurus dan Pengawas Koperasi di Provinsi Jawa Barat Dengan Klasifikasi Koperasi Simpan Pinjam dan Koperasi yang Memiliki Unit Usaha Simpan Pinjam). Jurnal Ilmiah Abdimas, 253259.

Maoereta, S. D., & Setiawan, W. L. (2023). Analisis Iklim Komunikasi Organisasi Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Pengurus. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Keuangan Syariah, 109-115. Retrieved from: https://journal.ikopin.ac.id/index.php/ecoiqtishodi/article/download/3118/2592/14433

Mulyana, I., & ARR, T. (2023). Peran Manajemen Koperasi dalam Mewujudkan Modernisasi Koperasi. Ikopin Press, 1-14. Bandung: Repository Ikopin University. 124

Purnamawati, A. (2021). Komunikasi Organisasi Internal Dan Eksternal Dalam Peningkatan Kinerja Koperasi. Repository Ikopin University Press, 127- 136.

Riinawati. (2019). Pengantar Teori Manajemen Komunikasi dan Organisasi. Yogyakarta: Pt.

Pustaka Baru Press.

Ropke, J. (2003). Ekonomi Koperasi Teori dan Manajemen. Jakarta: Salemba Empat.

Suprapto Tommy, (2009). Pengantar Teori dan Manajemen Komunikasi. Jakarta : Media presindo

Supriyadi, Deddy. (2020). Strategi Bisnis Koperasi & Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Pasca Covid 19. Institut Manajemen Koperasi Indonesia, Institut

Manajemen Koperasi Indonesia. ISBN 978-623-94471- 3-7

Syahputra, R. D., & Aslami, N. (2023). Prinsip-Prinsp Utama Manajemen George R. Terry. Manajemen Kreatif Jurnal (MAKREJU), 51-61. doi:10.55606/makreju.v1i3.1615

Torang, S. (2013). Organisasi Dan Manajemen (Perilaku, Struktur, Budaya & Perubahan Organisasi). Bandung: Alfabeta.

Wahyudin. (2021). Peranan Rentabilitas Dihubungkan Dengan Manfaat Anggota. Bandung: Repository Ikopin University

Published

2025-01-05

How to Cite

Indriani, Y., & Agustin, W. (2025). Manajemen Komunikasi Pengurus dengan Anggota dalam Upaya Meningkatkan Partisipasi Anggota Koperasi sebagai Pemilik: Case study Of - Ranca Badak General Hospital Consumer Cooperative Bandung, West Java. J-Coop : Journal of Co-Operative, 1(1), 131–140. https://doi.org/10.32670/jc.v1i1.13